Viete čo sa deje s lietadlom pred nástupom pasažierov?

Aktuality
Viete čo sa deje s lietadlom pred nástupom pasažierov?

Viete čo sa deje s lietadlom pred nástupom pasažierov?

4.7.2017

Každý let má svoj tzv. rodný list. Viete čo sa deje s lietadlom pred nástupom pasažierov?

Začala letná sezóna a lietadlami sa k moru ročne odvezie 1 200 000 Slovákov. Zhruba polovica prostredníctvom CK a druhá polovica individuálne pravidelnými linkami.

Charterové lety zabezpečuje pre slovenské kancelárie najmä česká letecká spoločnosť Travel Service. Môžete s nimi letieť na grécke ostrovy, do Španielska, Egypta, Turecka, Albánska a let trvá 2 -3 hodiny v závislosti od destinácie.

Keďže sa v lietadle denne vystriedajú stovky cestujúcich, vyžaduje kompletný servis. Posádka (bežne 4 členná pri BOEINGU 737 800 ) prechádza taktiež bezpečnostnou kontrolou pred nástupom do lietadla. Dve hodiny pred odletom sa stretne palubný personál s kapitánom lietadla a pripravia lietadlu takzvaný rodný list podľa technických parametrov ako je: trasa, množstvo paliva, počet cestujúcich, čas odletu a príletu, catering a palubný personál. Do palubného počítača sa nahrá presná trasa letu s aktuálnou predpoveďou počasia. Následne príde člen pozemnej kontroly a dáva si potvrdiť počet pasažierov .

Lietadlo súbežne prechádza technickou kontrolou a tankovaním paliva. Na prípravu paluby má personál 45 min a za ten čas musia stihnúť letušky a stevardi skontrolovať čistotu, záchranné vesty a bezpečnostné karty ( sú vo viacerých jazykoch s piktogramami), servisnú časť (vpredu a vzadu) a každé jedlo. Jedlo, ktoré budú servírovať musí sedieť s počtom cestujúcich plus rezerva na prikúpenie si. Vnútornú časť pre odletom kontroluje palubný personál ( na palube nesmie byť žiaden nebezpečný predmet) a vonkajšiu kapitán osobne. Jeho kontrola sa vizuálne zameriava na motory, podvozok a iné vonkajšie časti lietadla.

Cestujúci môžu nastupovať do lietadla až keď dá letuška pokyn „palec hore“ a len ľavými dverami. Pravé slúžia na doplňovanie potravín a servis.

Po nastúpení pasažierov 2 členovia posádky skontrolujú „klikačkami“ počet cestujúcich, vedúca osoba kabíny privíta cestujúcich v slovenskom a anglickom jazyku. Názorne predvedie ako aktivovať kyslíkovú masku, zapnúť a odopnúť bezpečnostný pás a obliecť záchrannú vestu. Skontrolujú či majú cestujúci vyloženú batožinu v úložných boxoch nad hlavami, alebo pod sedadlom a nezaťahovali rolety okien.

Kapitán medzitým komunikuje s letovým dispečingom a začína postupné štartovanie oboch motorov. Tie začnú vyrábať elektrinu a poháňať klimatizáciu na palube lietadla. Dovtedy to robil externý zdroj energie, na ktorý bolo lietadlo pripojené. Postupne roluje vlastnými motormi. Riadiaca veža musí povoliť vzlet z určitej dráhy, lietadlo sa až potom rozbehne a stúpa do výšky.

Stúpanie však nemusí byť vždy priame, pretože kým sa lietadlo dostane na cestovnú letovú hladinu, musí sa vyhnúť ostatným letom, ktoré sú tiež vo vzduchu.

Plynulosť letu môžu narušiť aj oblaky či vzdušné zoskupenia. Vďaka nim môže hocikedy dôjsť k turbulenciám. Je preto dobré, ak sú cestujúci na mieste pripútaní pásom. Po tom, ako lietadlo dosiahne letovú hladinu, ikony signalizujúce pripútanie, sa vypnú. Je to vo výške zhruba 3 kilometrov nad zemou.

Po dosiahnutí letovej hladiny je bezpečné ísť na toaletu, ponaťahovať sa alebo sa trochu prejsť. Samozrejme, zákaz vstupu platí do kokpitu lietadla. Tam bez predchádzajúceho ohlásenia nesmú ani letušky.

„Po dosiahnutí letovej hladiny, čo je asi 20 minút po vzlete sa začína podávať catering. Na výber sú rôzne bagety ako šunkovo-syrová alebo salámovo-syrová, keksík plus cestujúcim sa ponúknu nealkoholické nápoje, káva a čaj. Je možné si kúpiť aj alkohol.

Všetko sa stihne v letovej hladine za menej ako dve hodiny. Cestujúci ani nezbadajú ako rýchlo let ubehol a už sú v cieli.